ترانه تنهاتر از سکوت
جسم من روی زمینه، انگاری نفس ندارم = من دیگه تو آسمونا ترسی از قفس ندارم
اومدی با چشم گریون داری از غصه میمیری = باورت نمیشه رفتم هی سراغمو می گیری
دستتو نداز رو قلبم دیگه بیخیال دردم = باورت نمیشه الان من دیگه بر نمی گردم
خداحافظ گل شب بو
خداحافظ بی هیاهو
من میرم قصه تموم شد، خداحافظ من بی او
هر چی عمری تنها بود، حالا این خونه شلوغه = گریه هات که مال من نیست میدونم همش دروغه
خدا مهربونی کرد و منو از خودم جدا کرد = میدونست یه عمری تنهام ، اون خودش منو صدا کرد
دستتو نزار رو قلبم دیگه بی خیال دردم = باورت نمیشه اما من دیگه بر نمی گردم
ترانه سرا : سرکار خانم مریم آذین
بسم الله الرحمن الرحیم
(( همه اخطار ها زنگ " ندارند" گاهی "سکوت" آخرین اخطار است.))
نمایش نامه: تنهاتر از سکوت
اشخاص نمایش:
1- آقا جلال" مردی است 47-48 ساله"
2- کریم" جوانی است 20 ساله"
3-مانیا
4-داگون
اجرای این نمایش نامه، منوط به اجازه کتبی از نویسنده این اثر می باشد.
(( اپیزود اول))
زمان : ]نیم روز - نور قسمتی از صحنه را روشن می سازد – [
مکان: ]قسمتی از خانه ی مخروبه که تاریکی بر قسمت های دیگر حاکم است – صدای موسیقی – ترس بر اندام هرکس می اندازد – با شروع موسیقی دو نیرو ( مانیا، داگون ) که لباس خاص جادوگران بر تن دارند با آرایشی زننده در حالی که النگو ها – حلقه های سیاه – گوشواره ها – وریسمان های متفاوتی در دست مردم را زیر نظر دارند وارد می شوند – گرد دتاگرد فضای مخصوص خود را برانداز و اجرای مراسمی را آغاز میکنند – هر دو به مهارت و وسوسه در اجرای مراسم خود می کوشند ...[
مانیا: ( در حال اجراء نمایش خود، همه تماشاچیان را زیر نظر دارد ). در روزگارانی که آدمی فقط آدم بود، بر عرصه این پهناور خاکی – اسامی نجیب زادگان، رباخوران و ژولیده حالان – هنوز به وجود نیامده بود که ( با تأکید ) آیشتر! تعیین کننده ی سرنوشت آدمیانه به رایزنی با مردان انجمنی برپا نمود تا بد حال ترین – نیکو ترین – بی عار ترین آفریده را از میان این سرزمین برگزیند، چرا که شهر افسوس را مردانی می باید از جنس سکوت، از جنس ... ] در حال جست و جو در بین تماشاگران [ می بینم، می یابم، کسانی که در این انجمن با شکوه نشسته اند. ] آرایش و زیور آلات را به رخ می کشد تا تماشاگر را وسوسه کند [ رخ زیبا، زر دل ربا، دلربایی دارد، موی زیبا را نوازش، حس زیبایتان گوارای وجود. ( موسیقی تغیر ریتم می دهد و تند تر می شود حرکت مانیا همراه با رقص النگو هایش و چرخش حلقه ها سعی در جلب توجه دارد – که با صدای ناله مرد قطع
می توانید بلند بلند از روی کتاب یا یک متن بخوانید.هر دفعه روی یکی از اجزای کلمه تاکید کنید.مثلا در جمله ی زیر هر دفعه روی کلمات سیاه/ضخیم تاکید کنید:
محققان منشا تاتر را از آیین می دانند.
*لحن های دیگری که می توان با آن جمله را ادا کرد امتحان کنید.حالت سوالی،خوشحالی،شک و تردید،ژست زنانه،لحن کودکانه،خشم،لفظ قلمی یا حتی لحن لاتی.
*از آن جمله های سرگرم کننده ای که به بچه ها می گویند با خود تکرار کنید " آهویی رفته بود چرا/نه خود چرید نه بچه را/پس چرا رفته بود چرا" و از این قبیل. در تمام مدت باید سعی کنید تک تک حروف را به صحیح ترین شکل ممکن و کامل ادا کنید.در جمله ی مذکور هدف تلفظ صحیح حرف چ در برخورد با سایر حروف هست.
تلفظ صحیح حروف (ر)و(ل)
در لرستان نهُ لر استُ هر لُری نهُ نَره لُر نَرِه لَر چِهِ نره لر هر نره لر نه نره لر
حرف سین
رشتهی تسبیح اگر بگسست، معذورم بدار! /دستم اندر ساعد ِ ساقیّ ِ سیمین ساق بود!
حرف خ
خیال ِ خال ِ تو با خود به خاک خواهم برد /که تا ز خال تو خاکم شود عبیرآمیز
حرف شین
شب است و شاهد و شمع و شراب و شیرینی! /غنیمت است چنین شب که دوستان بینی
رسم عاشق کشی و شیوهی شهرآشوبی /جامهای بود که بر قامت او دوخته بود
حرف چ
سرو چمان من چرا میل چمن نمیکند /همدم گل نمیشود، یاد سمن نمیکند
حرف ک
که آگه است که کاووس و کی کجا رفتند؟ /که واقف است که چون رفت تخت جم بر باد؟
*تکرار مصوت های آ - اَ -اُ -اِ -ای با صدای بلند
*خواندن آوازهای ریتمیک،مثل آواز "یار دبستانی من"
* آشنایی با سلفژ و موسیقی،آواز خواندن با نت های صحیح
*برای تمرین رها سازی صدا،مخصوصا برای خجالتی ها که عادت ندارند با صدای بلند حرف بزنند: در اتاق را ببندید،یک بالش جلوی دهان خود بگیرید و از ته دل فریاد بزنید!! می دانم اولش حس مسخره ای به آدم دست می دهد ولی این تنها کاری است که برای رهاسازی باید انجام دهید.بالش هم فقط نقش خفه کردن صدا برای عدم ایجاد مزاحمت برای دیگران را دارد.
نحوه بیان صامتها و مصوتها
صامتها:الف ب ت ث ج چ ح خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی
مصوتها: اَ اِ اُ آ ی و
پ ، ب: برای تلفظ ، لبها می چسبند و عبور هوا یا صوت را برای مدتی متوقف می کنند. هنگامی که لبها با یک حرکت ناگهانی از هم جدا شد، صامت شنیده می شود. با این تفاوت که در مورد« پ» هوا بصورت انفجاری خفیف بیرون می زند، اما در مورد « ب» صوتی که در حنجره تولید شده بگوش می رسد.
ت ط ، د: برای تلفظ نوک زبان به پشت دندانهای پیشین بالا و پهلوهای آن به لثه ها فشرده می شود و گذرگاه هوا یا صوت را برای لحظه ای مسدود می سازد. به محض آنکه زبان را آزاد کنید، در مورد « ت» هوا و در مورد « د» صوت خارج می شود.
ک،گ: قسمت پسین زبان به نرم کام می چسبد و از خروج هوا جلوگیری می کند. با رها شدن زبان و خروج هوا در مورد « ک» و صوت در مورد« گ» صامت شنیده می شود.
ع، حمزه: با بسته و سپس باز شدن آنی چاکنای (شکاف میان تار-آواها) تولید می شود.
ق غ: هنگام تلفظ این صامت ملازه یک لحظه به انتهای زبان می چسبد و سپس آزاد می شود. این صامت جز صامتهای آوایی است.
ف، و: هنگام تلفظ این دو صامت دندانهای بالا به نرمی، اما بطرز استوار، برلب پایین فشار می آورد و هوا در مورد « ف» و صوت در مورد « و» به کناره های لب و دندان می ساید و خارج می شود.
خ: از اصطحکاک ملازه با پسین زبان پدید می آید. این صامت آوایی نیست.
ه ح: صامتی آوایی نیست و مخرج آن چاکنای است، یعنی با عبور هوا از درون تار آواها تولید می شود.
ث ص س، ذ ظ ض ز: هنگام تلفظ آنها، هوا یا صامت ازبین دندانها می گذرد. در حین ادای این دوصامت آرواره ها تقریبا بسته است. « س» آوایی نیست و « ز» آوایی است.
ش،ژ: این دوصامت که اولی آوایی نیست و دومی آوایی می باشد. با قرار گرفتن کناره های زبان روی لثه ها، و سطح فوقانی آن روی پیشگام تولید می شوند. آرواره ها تقریبا بسته است و گرد شدن لبها به صوت حاصل تشدید خاصی می دهد.
ل: هنگام ادای « ل» نوک زبان به پیشگام می چسبد و از خروج هوا از آن نقطه جلوگیری می کند، لیکن کناره های زبان پایین می آیند و اجازه می دهند که هوا به خروج خود ادامه دهد. این صامت آوایی است.
ر: این صامت آوایی با برخورد متوالی نوک زبان به پس لثه های بالا تولید می شود.
م،ن: برای ادای « م» دولب بهم می چسبد و صوت از طریق حفره خیشوم خارج می شود. و تا هنگامی که لبها از هم جدا نشوند، صامت کامل نمی شود. اما هنگام تلفظ « ن» قسمت پیشین زبان کاملا به لثه ها می چسبد،نرم کام پایین می آید و به صوت اجازه می دهد تا از خیشوم خارج شود. این صامت نیز تا هنگامی که زبان از لثه جدا نشده، کامل نمی شود.
«بنام خداوندی که جمیل است و چشم زیبا شناسانه را به ما عطا کرد»
نمایشنامه: چشمان یک عبور
چهره ها:
1-هما، 2- محمود ، 3- خسرو ، 4-نادر، 5- بازپرس
صحنه: ]اتاق بازپرس زندان ، یک میز کوچک دو صندلی در دو طرف آن ، پارچ و لیوان آب که بر روی میز دیده می شود، نور فقط به همین قسمت صحنه پاشیده شده است.[
شروع: ]نادر با سر تراشیده، در قسمت دیگر میز نشسته ، باز پرس در تاریکی که صدایش شنیده بازجویی می کند.[
بازپرس :] در حال ورق زدن پرونده[ نادر رئیسی، نام پدر خسرو- متولد 1367 درسته؟
نادر: بله آقا. می تونم یه لیوان آب بخورم؟!
بازپرس: بله بفرمائید.
نادر: ] دستپاچه در حالی که نگاه از بازپرس بر نمی دارد ،آب می ریزد و قورت می کشد.[ ممنون آقا.!!
بازپرس:] بازهم پرونده را ورق می زند.[ پرونده توکه نیگاه می کنم ،سابقه ی آن چنانی توش نیست ، فقط یکدفعه دعوای خیابونی که با تعهد حل شده. واینکه...
نادر:!!!
بازپرس: یعنی قبلا جرم زیاد سنگینی مرتکب نشدی،خب؟بفرمائید؟!
نادر:بخدا آقا من بی گناهم،اون مرتیکه لندهور ...
بازپرس:نه ،نه،نشد. بی گناه بودنت رو قاضی مشخص می کنه اگه بخوای واگفت کنی مجبور می شم بفرستم دوباره بازداشتگاه،پس چی شد؟
نادر:بله،آقا متوجه شدم.
بازپرس:آفرین پسر خوب،حالا دقیق به سوالاتی که ازت می پرسم جواب بده. واینکه راست و دروغ بودن حرفاتم می تونه برات گرون تموم بشه. اینو گفتم در جریان بازجویی قرار گرفته باشی. بهر حال صلاح مملکت خویش خسروان دانند. افتاد؟!
نادر:] با علامت سر تایید می کند[
بازپرس:] چندبرگه با خودکار از پوشه بیرون می آورد جلوی نادر می گذارد[
هر اتفاقی که از اول درگیریت با سیروس ملکی داشتی رو این جا موبه مو بنویس
بسم الله الرحمن الرحیم
(( همه اخطار ها زنگ " ندارند" گاهی "سکوت" آخرین اخطار است.))
نمایش نامه: تنهاتر از سکوت
اشخاص نمایش:
1- آقا جلال" مردی است 47-48 ساله"
2- کریم" جوانی است 20 ساله"
اجرای این نمایش نامه، منوط به اجازه کتبی از نویسنده این اثر می باشد.
تماس با نویسنده:
09132959795
09136664407
(( اپیزود اول))
مکان:
] خانه ای مخروبه ای در گوشه ای از شهر –هاله ای از نور خانه را روشن می سازد
مردی با حالت نیمه خمار ژنده پوش با موهای ژولیده و بلند در حالی که یک جفت دمپایی پاره را با نخ به هم گره زده به گردن آویزان کرده و ته مانده سیگاری را که گاهی پک میزند دیده می شود. در گوشه ای دیگر، عروسک های بزرگی با چهره نابهنجار بر روی جعبه های چوبی میوه گذاشته شده اند به چشم می خورد مرد با همان حالت گذشته را بازآفرینی می کند .مخاطب ، آن همان عروسک ها می باشد..[
آقا جلال: خب بچه ها، به نظر شما این سیگاری که دردست منه برای بدن ضرر داره یا نه؟!
] سکوت[ پس چی شد؟!! آهان!! می ترسید یکی از بین شما ها بره لو بده؟ بازجویی کنند شما رو آهان!؟
نترسید، امروز این جا یک کلاس درسه اونم از نوع آزادش
البته اگر کسی از جزئیات کلاس رو نره راپورت بده،افتاد!؟خاطرمون جمع؟!
باریکی کنید تا یک بار دیگه سوالم رو تکرار می کنم، این سیگاری که دست منه ضرر داره یا نه؟!
]با آب و تاب در بین شاگردان خیالی کلاس و سوالات آنها را باز گو می کنند و در همین حین ریتم حرکتش با هر سوال تند و تندتر می شود.[
شما؟! برای تفریح اگر باشه بد نیست.
آفرین زیادش خیلی بده ریه ها رو خراب می کنه،مثل سم می مونه برای بدن انسان ، همه بدبختی ها از یک سیگار شروع میشه مضره ، داره هارت و پورت میکنه، هارت و پورت می کنه] صدای آقا جلال با صدای زنگ با هم تلفیق می شود.لحظه ای سکوت همه جا را فرا می گیرد- نور صحنه را کاملا روشن می کند.[
آقا جلال: درسته ، کریم راست می گفت همه بدبختی های یک آدم معتاد از یک سیگار شروع میشه آدم معتاد پا میزنه به زندگیش . زندگی منم اولش مثل این سیگار کامل بود، و لی حالا درست و با دقت نیگاه کنید، اینقدر از اون و، باقی گذاشتم، دیگه چیزی به آخرش نمونده، اول زندگی مثل این سیگار می مونه تا آتیش بهش نزنی نمی سوزه و سیاه نمیشه دیگه آب خضر هم اثر نداره.(( با پوزخند)) راست میگه دوستمون دارم هادران یادران می گم !! خسته شدید دیگه نه؟ بالاتفاق بروید دنبال کارتون، منم بروم دنبال کار خودم ساعت چنده؟!] آستین لباس خود را بالا می زند که ساعتش را نگاه کند متوجه زخم های و جای کبود روی بدن خود می شود. پا به پا می کند. دستی روی تبخال لب خود می کشد[
آقا جلال: اینا چیزی نیست، جای آمپوله، والا- میگید نه بیایید خودتون ببینید!
اینها ،جای واکسن کزازه بچگی زدم والا، دیگه نیست نیگاه کنید این دستم هم هست!!] طفره می رود[ول کنیم این حرفا رو ساعت ! ساعتم گم شده آقا!! حالا جواب آذر رو چی بدم، یادگار عروسیمون بود، بزارید زیر این وسایل بگردم تا بیارم بهتون نشونش بدم ساعت خیلی قشنگ و با ارزشی بود، یک لحظه صبر کنید الان میارمش تا شما هم ببینید.] بسرعت به طرف وسایل کنج اتاق می رود در حال زیر و رو کردن لحظه ای دست می کشد و به یاد می آورد.[ عجب حواسی دارم من ساعت رو که فروختم به آق میرزا. ] رو به تماشاگران سینه صاف می کند و ادا در می آورد[ آقایون و خانما ببخشید از بس این بچه ها شلوغ می کنند مگه حواس برای آدم می گذارند، با اجازه آذر خانم و با جناق کچل و بچه هاش و تیر و طایفه استخوان، پول های ساعت دامادی رو دود کردم رفت هوا کف بزنید. هورا... !! امروز این جا یک گاردن پارتی توپه دست... دست... دست] لحظه های حرکات بالت را انجام میدهد و در نهایت متوجه حرکت چیزی رو ی زمین می شود[ هیســـــــــــــس!! نفــــــــــــــوذی!!!
] دمپای ها را به سرعت از گردن در می آورد و روی زمین به دنبال می خزد و در آخر رو ی او می کوبد و فشار می دهد[ کشـــــتمــش !! پادرازی!! سوسک بود!! داشت می آمد به طرف حریم خصوصی من! عجب سوسک چاق و چله ایهم هست! لعنتی این جا هنوز صاحب داره، نمی بینی!! می خوای با پرستیژیک یه آدم بازی کنی؟ نترسید شما .
قیافه اش به اون سوسکای میخوره دنبال جفت می گرده، نیگاه کنید چه جوری داره پاهاشو تکون میده هنوز یه ذره جون داره، لی لای لی لی لای لای.] متوجه صدای می شود[ و به دنبال تلفن!! تلفن داره زنگ میزنه، یکی نیست جواب این تلفن رو بده سوخت از بس زنگ خورد، پس کجاس این گوشی تلفن لعنتی؟! آذر خانم این تلفن کجاست؟! مگه کری گفتم این تلفن کجاست داره زنگ می خوره] زیر وسایل گوشی تلفن خرابه ای را پیدا می کند که عینکی به سیم ان آویزان است عینک را به صورت می گذارد شماره تلفن نگاه می کند[از مدرسه اس، هیسس!! بچه اون صدای تلویزیون رو کم کن.]محترمانه[سلام علیکم، بله بفرمائید حاج اقا. خواهش می کنم بله خودم هستم، حاجی ] سکوت گوش میدهد .... اضطراب [ چی؟! حتما اشتباهی شده آقای مدیر، بذارید، درسته، اخه با چه مدرکی بابت چی؟ یه لحظه شما گوش کنید، آخه شما نمیزارید من حرفمو بزنم، ببینید حاج اقا،] از کوره در می رود با عصبانیت[مرتیکه زبون نفهم چرا نمی ذاری من حرفمو بزنم الو.... الو ... چرا قطع می کنی لعنتی؟! چرا کسی نمی ذاره من حرفمو بزنم می دونم باهاتون چیکار کنم، برای من پاپوش درست می کنی داغسر خپل،
] گوشی را می گذارد و داخل وسایل بدنبال قلم و کاغذ می گردد.[ نشونت می دم. مرتیکه برگشته داره میگه، جواب آزمایش اعتیادت مثبت در آومده، به من میگه معتاد، شما فکر شو بکنید من معتادم من!! بزار ازت شکایت کردم انوقت معلوم میشه کی معتاده، معتاد جدو آبادته مرتیکه خپل، من ده سال فرهنگی نمونه بودم، هم تو خونه ام هم سر کار، میدونم . باب دندونت نیستم آره ... خودمو باز خرید می کنم ! اصلا ، اصلا، انتقالی می گیرم میرم یه جای دیگه. سارا پس این دفتر و قلم لامصب من کجاست؟! چرا هیچ چیز سر جاش نیست این جا، چیه؟ چرا همگی تون زل زدید به من؟ مگه درس و مشق ندارید؟ بروید پی کارتون. یا ا ... سارا نمی خواد بابا دیدمش این جاست.] کف اتاق دراز می کشد بلند می نویسد و میخواند[ بسمه تعالی: به ریاست محترم آموزش و ...
نه بابا این که از خود شونه، ] خط می زنه دوباره[به داگستری شهرستان ...
نه نه!! به کلانتری و مواد مخدر] آستین پیراهن پاره خود را بالا می زندمتوجه جای تزریق می شود رو به تماشاگران چهره حق به جانب [ چیزی نیست، گفتم جای واکسن کزازه از بچگی مونده باور نمی کنید ؟ شما هم زدید، آستین هاتون رو بزنید بالا نیگاه کنید، اصلا من شاهد دارم، که پاک- پاکم یک هفته لب نزدم، به جان کریم راست می گم- همین چند روز پیش رفتیم آزمایش صبر کنید کریم جوابش و آورد معلوم میشه. چهره ام غلط اندازه آقا ولی ، ولی دیگه نمی کشم دیگه تزریق نمی کنم تو ترکم، کریم خیلی پسره خوبیه می خواد منو بفرسته کمپ میگه اونجا ترک میدن آدمای معتاد رو البته منم قول دادم دیگه ترزیق نکنم، دیگه نمی کشم به جان مادرم دیگه نمی کشم، دارم پاک می شم. ] سرفه های او دیگه اجازه نمی دهد که ادامه دهد. در این هنگاممتوجه صدایی از بیرون می شود ، بو می کشد هر دفعه عمیق و عمیق تر و به طرف پنجره اتاق می رود جعبه ای را می اورد و روی ان می ایستد و بیرون را نگاه می کند هاله ای از نور قرمز به داخل می تابد که همراه موسیقی هولناک فضا را پر می کند . دو نیرو با چهره هایی ترسناک وارد می شوند اطراف او را فرا می گیرند ، وسوسه می کنند تا به بیرون رود و در گوشه ای محو می شوند.[
آقا جلال: دبش. عجب بویی هم داره، اهان دیدمش اونجاس، دوتا جوون، بیست ساله و هیجده ساله یکی شون سیگار در آورد میکشه .......به به – آب تلخ هم دارند که ... بهتره برم باهاشون ....] بال بال می زند...[
نه،نه، من به کریم قول دادم،] از روی صندلی پایین می اید دو دل[آهان باید برم بهشون بگم پشت دیوار خونه مردم بو به هوا نکنن. باده نوشی!؟ آخه این جا زن و بچه مردم دارن زندگی می کنند، بچه ببینه فردا یادمیگیره ،اره باید برم چند تا پس گردنی بزنم بهشون] رو به عروسک[ بچه این تنبان منو ندیدی بلند شو جا خوشی کردی. باید با بچه درست صحبت کرد! شلوار بابا رو ندیدی سارا جان آهان اونجاس،] مضطرب[ نه،نه- تو به کریم قول دادی، نباید بزنم زیر قولم نه،نه ، باید برم، من باید برم ... نه! ... نه! ... نه!.
] در حال پوشیدن کت و شلوار پاره که متوجه صدای زنگ تلفن می شود.[ تلفن!! تلفن!!
باید بروم ! ... بچه اون تلفن رو جواب بده تا من برم و برگردم، اگه احیانا کاری با من داشت بگو، بابام خونه نیستن بگو رفته بیرون خرید کنه، نه ! نه ! اصلا بگو رفته بیرون ورزش کنه، دروغ چیه! ببین ... دروغ مصلحتی که مشکلی نداره، اصلا نمی خواد خودم جواب میدم. تو برو به درس و مشقت برس] گوشی تلفن خرابه را بر میدارد و در گوشه ای روی جعبه می نشیند.[ الو ، ...................... بفرمایید ...................... الو ...................... الو ...................... پس چرا حرف نمی زنی مرض داری مزاحم میشی ... فوت نکن لعنتی .... ] گوشی را می گذارد[ هیچی بابا مزاحم بود... فکر کنم از کیوسک زنگ میزنه . اَه پس این مامانت کجاس؟! آذر، آذر!؟ کجایی بابا، مواظب این بچه ها باش دست به چیزی نزنند یه دفعه تا من جلی برم و برگردم.
اَهه، چیه هی آقا، آقا را انداختید، حالا خواستیم برویم آب و هوایی عوض کنیم. دالامب ودولومب راه نندازید تا بروم برگردم دیگه،] رو به یکی از عروسک ها[افتاد داش مشدی؟!
] سرفه های او شدید تر می شود، آرام آرام به طرف در ورودی خانه می رود لحظه ای می ایستد تمام خانه را برانداز می کند، نور کمرنگ تر می شود. موسیقی هولناکی صحنه را فرا می گیرد- که با حالت تهوع و استفراغ ود همراه است، ..... صحنه کاملا خاموش می شود .
لحظه ای سکوت بر صحنه حاکم می شود .... [
صدای آقا جلال: دوران خیلی سختی بود، سخت تر از اون اینکه که داری می بینی عاجز شدی و کسی نیست دستت رو بگیره، زندگیت شده یه حبسگاه، داری می بینی بعضی ها دارند با وضعیتی که ازت می بینند و چالت می کنن و حایلی درست می کنند برات تا ساقط شدن رو ببینید.
این وسط هم دست یه سادیسم بی رحم پیدا میشه و با زندگی ات ساخت و پاخت می کنه، همه اینا رو میبینی ولی دردت یه چیزه دیگه ای است، اینا دیگه برات مهم نیست، خاطر آسوده مشغول درد خودتی، اینا همه بهونه شد برای اذر تا ترکم کنه، الان ده ساله دیگه خبری ازشون ندارم، اره فقط یه چیز یادم مونده، گریه های سارا، راست می گن دخترا بابایی ان، قدر دختراتون رو بدونید، ای کاش می شد گذشته ها رو جبران کرد ............. ای کاش می شد.
(( اپیزود دوم))
] نور صحنه را روشن می سازد.[
]مکان: همان خانه مخروبه، اقا جلال، درحالی که کمی می لرزد در گوشه ای دیده می شود روی شانه هایش پتو انداخته و چمباتمه زده آهسته گریه می کند....[
آقا جلال: اینجا دیگه جای موندن نیست، باید هرچه زودتر از این جا بروم، اره] اشک های خود را پاک می کند به طرف وسایل در حال جمع کردن، که دوباره منصرف می شود....[
آخه، من بغیر از این جای، دیگه جایی رو ندارم که برم، راه شیراز هم که دوره پول می خواد. منم ندارم. ] رو به عروسک ها[ توداری یه ذره پول بهم قرض بدی؟ نداری؟ شما چی اقا؟! شما هم نداری؟! یکی به من پول بده، یکی به من کمک کنه، پول میخوام، خانم! خانم !؟
تورو جون مادرت قسم، آقا ! هی آقا.] لباس های عروسک را می گردد.[ تو پول داری، نمی خوای بهم بدی، آره میدنم همه گرفتاریم، منم گرفتارم، زود باش. دارم میمرم.
زود باش لعنتی، ....... توهم که مثل من در به درو آسی و پاسی.] گوشه ای ولو می شود.[ باید باید صبر کنیم تا کریم واسم پول بیاره، آره، آخه اون داره هرروز پول جور میکنه برامون میاره ندیدی ؟ همش بهم میگه با این پولا می خوام بفرستم انجمن ترکت بدم. پدر سوخته. میگه لباس شیک می خرم برات، موهامو- آرایش می کنه. میگه از این کفشای قیصری میگرم برات، وقتی می پوشی تلق و تلوقش کل فضای کمپ رو پر کند. ولی من دلم داره شور میزنه، پولای این پسره کریم از بد راهی داره در میاد، شما هم همین حس منو دارید؟! پسره خیلی خوبیه با مرام با معرفت، یکی از باهوش ترین شاگردای کلاسم بوده،آره هنوزم برام حکم اون شاگرد زرنگه رو داره،] پوزخندی می زند و ادامه می دهد.[ اون ته کلاس می نشست، یه دارو دسته ای برای خودش داشت، میگه سرزا مادرشو از دست میده، باباشم دایم الخمری بود که لنگه نداشت، چند سالیه دیگه تحمل باباشو نداشت و زد بیرون- این دارالاماره رو هم که میبینی اون پیدا کرده برامون ،صاحبش چند ساله خارج از کشور زندگی میکنه، کسی اصلا سراغ این جا رو نمی پرسه دیگه بنده خدا کلا بارو بندیل اش رو بسته فرار کرده از ایرون- چی؟! از خودم!! از کجاش بگم؟!! از کجاش که همش یک لکه ننگه ی تو پرونده سیاه من، پا در گل موندم عین سگ پشیمونم، همه بدبختی هام از اون روزی شروع شد جواب تست آزمایش اعتیادم مثبت در اومد نه یکدفعه چند بار هی چشم پوشی، هی تکرار- آخرشم حکم اخراج از مدرسه رو دادن دستم گفتم برو بسلامت، آبروی فرهنگی ها روبروی،آذر هم تا شنید اخراجم کردن، از خداش بود اون بنده خدا هم دیگه به اینجاش رسیده بود، دست سارا رو گرفت و رفت که رفت دیگه هم پشت سرشو نیگاه نکرد. صاحبخونه هم تا دید آس و پاس شدم همه وسایلم رو ریخت تو خیابون چند سالی بود با فروش وسایل خونه سر می کردیم ده سالیه زابرا شدم تو این خراب شده، تو این ده ساله برای تأمین مواد دست به همه کاری زدم، دزدی، گدایی، حمالی،] رو به عروسک ها[ بایدم بخندید، مسخره اس نه؟!] متوجه صدایی از بیرون می شود، گوش فرا می دهد.[تو هم می شنویی ؟ صدای پای کریمه که داره میاد، باید بلند شم وسایل اینجا رو مرتب کنم آخه کریم ببینه اینجا به هم ریخته اس ناراحت می شه،] در حال جمع و جور کردن، کمی خمارتر[ راستی می خوام اگه وقتی خوب ، خوب شدم، با کریم بزنیم به یه کارنون آبدار، چه کاری ؟! نمی دونم، شاید یه کاری که هم توش نون باشه هم آب] می خندد[ واقعیتش هنوز در موردش هیچ فکری نکردم، اهان شاید شاگرد خصوصی بگیرم، کریم هم که دست به سازش عالیه، نیگاه کن اون ساز مشکیه رو می بینی مال اونه، جونش بسته به سازشه، خوب شد نه؟! دیگه همه جا مرتب شد.] دوباره پتو را روی شانه هاش می اندازد و در گوشه ای می نشیند.[ هوا هم داره کم کم سر میشه داره زمستون میاد. شماها که عروسک هستید جون ندارید پس چرا دارید می لرزید؟! شرمنده شما هم چند ساله زا برا خودم کردم، استخونام داره درد میکنه، داره درد می کنه، هوا هم کم کم داره تاریک میشه ، پس چرا کریم نیومد- نه! نه! کریم بی معرفت نیست اون میاد، اون میاد- اون داره میاد..... دارم صدای پاشو می شنوم .... آره داره میاد.
اون میاد .......] با پا زیر وسایل می زند و بهم می ریزد.... نور صحنه کمرنگ می شود. که با صدای در هم ریختن وسایل ادغام می شود صحنه کاملا خاموش می شود...... لحظه ای سکوت همه جا را فرا می گیرد....[
صدا: مشترک مورد نظر شما در دسترس نمی باشد لطفاً بعداً شماره گیری نماید، تماس شما از طریق پیامک به ایشان اعلام می گردد..... دستگاه مشترک مورد نظر خاموش می باشد.....
صدای آقا جلال: اگه می خوای قضاوتم کنی ، هنوز زوده، اگه می خوای قضاوتم کنی ، کفش هام رو بپوش و همراهم قدم بزن، اگه تونستی دردهام رو بکشی، سال هام رو بگذرونی بعد بشین و قضاوتم کن، اگه از این زخم و زیلی های تنم فراری هستی دستمو نگیر ولی تو رویام دلمو صابون زدم تو همیشه پا به پامی حتی اگه دستمو نگیری حتی اگر سراغم نیای....